PENGENALAN BASIKAL
Basikal merupakan sejenis kenderaan yang
menggunakan tenaga manusia seratus peratus , dimana ia
mempunyai dua buah roda
yang dipasang pada rangka .
Basikal diperkenalkan pertama kali di
eropah pada abad ke18 , dan telah
berkembang dengan begitu
pantas menjadi suatu reka bentuk yang biasa pada masa
kini .
Basikal merupakan suatu pengangkutan
yang utama di beberapa kawasan selain digunakan sebagai
kenderaan pengangkutan
atau senaman di taman reakreasi yang popular seperti korea , jepun dan
sebagainya .
Basikal merupakan satu rekaan manusia
yang ketara bentuk dan tatarajah asas bagi rangka , roda ,
pengayuh , tempat
duduk , serta handle yang tidak banyak berubah sejak model pemacu rantai
pertama
yang diperkembangkan pada tahon 1885 .
Kebanyakan perincian basikal sekarang
dibuat menggunakan bahan bahan modern rekaan yang terbantu
oleh computer (autocad) .
Basikal telah memberi kesan penting
dalam sejarah budaya serta perindustrian .
Pada masa kini basikal banyak digunakan
ditempat-tempat pelancongan seperti di kawasan pantai,tasik
dan taman-taman.
Pengunaan basikal adalah jimat dimana
kos selenggara adalah rendah berbanding pengunaan kenderaan bermotor dimana
memerlukan kos penyelenggaraan yang lebih tinggi serta memerlukan permehatiaan
yang lebih rapi supaya tempoh jangka hayat pengunaan nya boleh tahan lama.
Pengunaan basikal dapat mengurangkan
pencemaran alam sekitar,dimana seperti yang kita sedia maklum bahawa alam
sekitar kita sekarang mengalami penipisan lapisan ozan yang menyebabkan
pemanasan global yang mendatangkan pelbagai penyakit seprti penyakit kulit
demam dan sebagainya.
Justeru itu pengunaan basikal
sekurang-kurangnya dapat mengurangkan resiko pencemaran serta ianya dapat
menlahirkan masyarakat yang sihat dimana tampa disedari aktiviti berbasikal
dapat menyehatkan tubuh badan serta merangsang minda .
Kerajaan juga mengalakkan pengunaan
basikal sebagai salah satu pengangkutan supaya masalah kesesakan lalu lintas
dikawasan Bandar dapat dikurangkan.
PERUBAHAN YANG BERLAKU
TERHADAP BASIKAL
BASIKAL
TAHUN 1816
Basikal ini telah direka oleh seorang bangsawan jerman yang bernama Baron von drais de sauerbrun von baden wurtenburg .
Rekaan diupgrade diprancis dan diberi
nama draisienne sempena nam
penciptanya dan kemudianya diupgrade pula oleh orang ingress dan member nama
baru iaitu hobby horse .
Basikal ini dikawal sepenuhnya oleh kaki
.
Sambutan amat mengalakan di Britain dan
juga amerika syarikat terutama golongan atasan.
Selain itu juga terdapat kelas tuisyen
cara menaiki basikal tersebut
BASIKAL
TAHUN 1817
Pada tahun ini Baron von Drais iaitu seorang rakyat
Jerman telah mencipta basikal yang dinamakan Draisienne.
Basikal ini
diperbuat daripada kayu.Ianya mempunyai tempat duduk dan handle tetapi ia tidak
mempunyai pedal(pengayuh). Pada masa itu, mereka menggerakkan basikal tersebut
dengan cara mengayuh kaki ke lantai.
BASIKAL
TAHUN 1821
Basikal telah diupgrade oleh Louis gompertz dari England .
Telah menambah beberapa ciri iaitu
memasang gear pada roda depan hobby horse
.
Basikal ini digerakkan seperti sampan
iaitu menggunakan kaki .
Mempunyai speed sehingga 14 batu sejam
iaitu 22 km sejam .
BASIKAL
TAHUN 1831
Pada tahon 1831 James Starley telah Berjaya membuka sebuah kilang memnuat basikal ,
dimana beliau merupakan pengurus kilang tersebut .
Basikal diupgrade lagi dengan mengubah
rim tayar kepada 40 inchi dan 60 inchi .
Basikal ini digelar the ordinary tetapI lebih glamour dengan nama penny farthing .
Penny
farthing ialah merupakan nama kepada duit syiling pada masa
itu .
Dengan basikal ini pada 1883 , J.H Adams telah Berjaya mengayuh sejauh
242 ¼ dalam masa
satu hari .
Pada tahon 1884 pula , Thomas Stevens telah Berjaya merentas
benua America utara .
BASIKAL TAHUN 1863
Pierre Michaux of Paris telah
mencipta basikal yang diberi nama Michaux Velocipede. Basikal ini mempunya
pedal dan tuas yang terletak dihadapan roda basikal.
Basikal ini telah menjadi
kenderaan tunggangan yang paling banyak dikeluarkan pada masa itu. Basikal ini
juga dinamakan sebagai "boneshaker” dan ianya popular sehingga ke tahun
1870.
BASIKAL TAHUN
1863
Schwinn memperkenalkan Sting-Ray
iaitu basikal pertama yang menggunakan tempat duduk “banana” dan mempunyai
handle yang tinggi.
Basikal Sting-Ray telah membuka jalan
basikal BMX unutk menjadi terkenal pada tahun 1970-an.
BASIKAL
TAHUN 1884
H.J Larson telah mereka bentuk basikal yang digerakkan menggunakan
rantai. Basikal ini dinamakan Safety.
Roda basikal ini bersaiz medium
dan ianya adalah lebih stabil dan mudah untuk ditunggang jikan dibandingkan
dengan basikal Ordinary.
BASIKAL
TUA ANTIC ENGLAND-TAHUN 1980
Sebuah basikal yang berjenama Hercules .
Mempunyai beberapa cirri seperti loceng
, lampu blakang dan lamu depan , brek depan dan belakang , tongkat dan tempat duduk yang berkusyen .
BASIKAL
TAHUN 1888
John Boyd Dunlop telah mencipta tayar pneumatik iaitu tayar tersebuat
berisi dengan udara. Tayar ini memberi tunggangan yang selesa kepada
penunggangnya.
BASIKAL TAHUN
1890
Harga basikal telah jatuh dan ia
mampu dimiliki oleh semua orang. Oleh itu ramai orang membeli basikal sebagai
pengangkutan ke tempat kerja ataupun bersiar-siar.
Sekitar tahun ini, kaum wanita
melihat basikal sebagai tiket ke arah kebebasan. Kaum wanita dibenarkan
menunggang basikal dengan memakai skirt.
Susan B. Anthony berkata bahawa
basikal telah membebaskan kaum wanita daripada segala benda yang ada di dunia
ini.
BASIKAL TAHUN
1990-2000
Basikal moden ini mempunyai tayar yang besar, rangka
tegap, penyerap hentakan depan dan pemegangyang berserenjang dengan paksi
basikal
PERUBAHAN YANG BERLAKU
TERHADAP BASIKAL PADA MASA SEKARANG
BASIKAL FERARI DI2-TAHUN
2012
Ferrari baru
sahaja melancarkan basikal terbarunya yang diberi namaFerrari Di2.
Basikal Ferrari Di2 ini boleh dikategorikan sebagai basikal termahal
kerana harganya mencecah US$16.750 per unit kerana ia berteknologi tinggi
dan rekaannya juga mantap dan modern .
Seluruh rangka basikal Ferrari Di2 ini dibentuk dengan bahan serat karbon yang kukuh
(rigid) sesuai dengan perkembangan teknologi baru yang bernama 3PRS.
Bahagian kaki-kaki (colnago) menggunakan Racing Speed XLR. manakala sistem
transmisi menggunakan Dura Ace Di2 yang
mana ia mampu menjaga kedudukan rantai agar tetap tegang dan lurus pada setiap
gear.
Basikal ini juga menggunakan bearing yang kukuh
dari Inox Cult .
Berat basikal ini pula hanya 6kg. memang ringan dan
nampak elegan.Untuk menjaga standard basikal mewah, syarikat pembuatan
iaitu Ferrari memberikan
waktu menunggu selama 2 bulan untuk mendapatkan basikal ini.
Tempoh waktu yang lama tersebut adalah bertujuan
untuk memberi sentuhan peribadi sesuai dengan kehendak pembeli.
Yang menjadi masalah, syarikat Ferrari memberitahu hanya akan
mengeluarkan basikal ini dalam jumlah yang sangat sedikit. hanya 50 unit sahaja. jadi sudah tentu
sesiapa yang berjaya memiliki basikal ini akan dapat merasa bangga kerana hanya
50 orang sahaja didunia ni yang mampu memilikinya.
Pelumba pasukan Ferrari F1, Fernando Alonso merupakan salah seorang yang
berjaya memiliki basikan Ferrari
Di2 ini. tapi beliau dapat percuma sahaja. maklumlahkan, pelumba
handalan pasukan
Basikal terbaru ini cukup hebat. Ia juga
menggunakan tenaga elektrik untuk bergerak. Apa yang pasti, ketika ia tidak
diguna, ia boleh dilipat menjadi bentuk robot untuk disimpan.
Harganya bagi basikal
ini adalah RM 70000
KESIMPULAN
Secara kesimpulannya rumusan yang dapat saya lampirkan disini ialah
basikal telah lama wujud didunia iaitu pada abad ke 18 lagi, dimana ianya mula
mula diperkenalkan oleh seorang bangsawan jerman yang bernama Baron von drais de sauerbrun von baden
wurtenburg .setelah sekian lama penggunaan basikal masih lagi wujud seperti yang dapat kita
lihat sekarang dimana penggunaanyan bukan sahaja sebagai satu medium
pengangkutan malahan ianyadigunakan didalam sukan berperingkat antara bangsa ,
malahan sebagai satu medium tarikan pelancongan seperti yang terdapat di
Melaka , dimana penggunaan basikal
digunakan sebagai satu pengangkutan awam yang bukan menggunakan motor . basikal
telah mengalami banyak perubahan dari segi reka bentuk malahan penambahan
fungsi yang lebih flexible yang bergantung kepada penggunaan . perubahan ini dapat dilakukan diatas
penyelidikan yang dilakukan oleh pereka basikal (RND) . pada zaman sekarang
dimana arus teknologi berkembang pesat yang banyak membantu didalam perekaan basikal yang lebih
baik dimana penggunaan software atau simulation banyak membantu bagi
menhasilkan produk berbanding pada abad ke 18 dimana lukisan tangan digunakan
bagi setiap rekaan . oeh kerana banyak syarikat-syarikat yang mengeluarkan
product basikal pada masa kini , semua pereka bersaing mencipta sesuatu product
yang lebih berteknologi dan serbaguna .
font terlalu kecil. mungkin sebab copy-paste. usaha lagi.
ReplyDeletememang copy-paste tp xdpt nk edit font bsar..ni buat font normal pn sama juga..xtahu kenapa...
Delete